A bon entendeur, salut!

Mircea Tiberian - Jazz CompasA bon entendeur, salut!  

sau

Cine are urechi de auzit,

să audă!

Pentru necunoscători, jazz-ul continuă să fie plasat în zona divertismentului, sau în rândul genurilor cu audienţă extinsă şi, prin urmare, aducătoare de beneficii financiare. În realitate lucrurile nu mai stau demult aşa. De îndată ce a experimentat forme de expresie mai complexe, şi asta s-a întâmplat deja prin anii ’40 ai secolului trecut, jazzul a încetat de a mai fi o artă „populară”, ascultatorii săi provenind mai ales din aria elitelor culturale. De atunci, şansele de a intra în „cartea vânzărilor record” s-au diminuat treptat (căci, după cum ştim, elitele sunt compuse din indivizi mai puţini) iar, odată cu vânzările,   a scăzut şi interesul producătorilor sau a distribuitorilor pentru aceasta formă de artă. Acolo unde politicile culturale s-au articulat diferit de felul în care vedea regimul ceauşist cultura, au fost concepute şi aplicate unele măsuri menite sa vină în ajutorul muzicienilor creativi; mă refer la ţări cu tradiţie în domeniu precum Franţa, Olanda, Elveţia, Ţările Scandinave, Portugalia sau chiar Polonia, Slovenia şi Ţările Baltice. Prin acele măsuri s-a reuşit să se păstreze vie activitatea unor artişti ce reprezintă un important liant între creaţia contemporană şi interpretarea ei, între muzica experimentală şi partea de calitate a muzicii afro-anglo-americane (care stăpâneşte azi aproape toată piaţa muzicală).

În contextul muzical contemporan, ameninţat pe de o parte de confuzia globalismului economic şi, pe de alta, de o anumită sterilitate intelectualizantă, jazzul sau alte forme de creaţie spontană şi colectivă sunt capabile sa aducă un aer de prospeţime prin simplul fapt ca introduc un tip de muzician dinamic, total, fără apartenenţă şi prejudecăţi stilistico-geografice, în locul vechiului creator hiper-specializat al secolului XX. Evident că în România s-a făcut prea puţin pentru jazz şi pentru zonele alternative de creativitate muzicală, astfel că, din cauza valurilor de emigrări, a dezertărilor de la cauza artistică, sau a îmbătrânirii subiecţilor, numărul celor care activează în aceste arii scade alarmant. Cum bine se ştie, la dispariţia unei nişe culturale, spaţiul vacant e repede ocupat de impostură, diletantism şi lipsă de gust.

Această stare de fapt m-a determinat să supun atenţiei dumneavoastră un proiect cultural menit să impulsioneze domeniul creaţiei jazzistice, să faciliteze muzicienilor români contactul cu artişti din afara ţării dar, mai ales, să promoveze valori artistice autentice,  actualmente ocultate de gălăgia şi confuzia showbiz-ului autohton. E vorba de o stagiune permanentă de muzică improvizată şi jazz pe care, moral, financiar şi logistic, ar trebui să o susţineţi dumneavoastră domnilor preşedinţi, manageri, consilieri sau funcţionari ai instituţiilor culturale româneşti. Este imperios necesară înfiinţarea unui centru  pentru creativitate muzicală care să organizeze periodic concerte cu programe de jazz, muzică improvizată, proiecte multimedia şi alte forme de spectacol ce implică muzică live. Da, mă refer la o instituţie profesionistă de spectacole. Închipuiţi-vă cum ar arăta viaţa muzicală a României fără filarmonici, opere, teatre de operetă, revistă, ansambluri folclorice şi festivaluri, toate finanţate în proporţie covârşitoare din bugetele locale sau de stat. Ar fi un deşert muzical. Şi atunci, cum de, în viaţa noastră muzicală, tocmai sectorul cel mai sensibil şi totodată unul dintre cele mai importante – cel al creativităţii – e lăsat pradă capriciilor pieţei; o piaţă care, pe lângă duritatea şi lipsa de scrupule a globalismului economic, mai prezintă şi un pronunţat – nu tocmai apetisant – specific local?

(Ştiu, cei care activează în bucătării au fost întotdeauna consideraţi mai simpatici decât cercetătorii laboratoarelor. Totuşi…)

A bon entendeur, salut!

Mircea Tiberian

Pentru detalii mă puteţi contacta la adresa  redacţiei  Jazz Compas

sau  la mail-ul: mircea_tiberian@yahoo.com

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile cerute sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat: